søndag 8. november 2009

Svartstrupesteinskvett på sør-reime

Sør-reime var en del av jærkysten selv enkelte garvede fuglefolk på jæren ikke hadde vært på. Dette forandret seg i helgen da Kjell Mjølsnes, en av Rogalands absolutt beste fuglefinnere, fant en svartstrupesteinskvett her. Fuglen var en ung hann og er såvidt jeg husker det tredje funnet på jæren de siste ti år.
Begynnelsen av november er en god tid for sjeldne steinskvetter og det er alltid lurt å tråkke litt på strendene på denne tiden for å kikke etter de. Fotomessig så var dette en skikkelig utfordring med svært dårlig lys. Med min blender 5.6 linse så holdt det til ca 1/200s på 1600 ISO. Når man er såpass høyt oppe i iso så bør man tenkte på at det er lurt å overeksponere litt fordi da blir det mindre synlig støy. Eneste problemet er at lukkertiden er dårlig nok fra før, og enda verre blir det når man overeksponerer. Men det er gjort tester som viser at feks 1600 ISO med feks +2/3 overeksp kan faktisk vise mindre støy enn 1250 ISO og 0 eksponering. Dette stemmer også med min erfaring.
En annen viktig lærdom fra denne fotoshooten var påminnelsen om å bruke raw filer og ikke jpg. Et viktig poeng med jpg er at kamera redigerer bildene "ferdig" og man kan på en måte si at man har en "liten ekspert" sittende inni kamera og hjelper deg. Men under tunge skyer på mørke novemberdager i Norge feiltolker kameraene veldig ofte hvitbalansen. Bildene blir alt for blålige (akkurat som skyggebilder). Her er raw fint å ha siden man stiller hvitbalansen helt fritt hjemme på datamaskinen. Bildet over er et eksempel på det.
Når det gjelder de presenterte bildene så kan dette "tomme" bildet virke litt rart å presentere - og det er det! Men jeg likte stemningen (det er ucroppet) og dessuten så vises den spesielle stjerten til svartstrupesteinskvett godt på bildet. Man kan faktisk se at det er en sjelden steinskvettart bare ut i fra det bildet!

2 kommentarer:

  1. Fint å følge bloggen din og se bilder av alle disse fuglene som jeg så gjerne skulle ha vært å kikka på selv. Keep up .....!

    SvarSlett
  2. Takk for det! Jeg følger også din blogg og kan si det samme tilbake. +imponerende bilder!!

    Må forresten komme meg til Flatanger en dag...

    mvh
    CTI

    SvarSlett