onsdag 1. juli 2009

Makro!


I går lånte jeg et Sigma 150mm 1:2,8 APO macro DG HSM objektiv. Nyutprungne tistler og pent vær ga et rush av insekter som ville ha sin del av nektarkaken. Minst 3 ulike sommerfuglarter, 3 humlearter og flere andre var innom. Jeg har nesten aldri drevet på med makro før og har mye å lære, men det var riktig moro må jeg si, så dette må gjentas senere
!
Alle bildene er tatt med Canon 50D og Sigma 150mm f:2,8 macro@5,0-7,1 blender. Lukkertider fra 1/250 - 1/800s. Stativ fra gitzo og Swiss arca kulehode og wimberley plater. Av ekspon 0 ev. På gresshoppen ble det brukt gullfarvet reflektor.

4 kommentarer:

  1. Artig at du går nye veier også Christian. Håper bare for din del at du ikke begynner å krysse disse artene også.Makro er artig men utrolig krevende. Liten dybdeskarphet og sky vesen gjør dette til en stor utfordring. Personlig har jeg valgt en Sigma ringblitz til ca 3000,- som gjør at jeg kan bruke den som utfyllingsblitz. Altså jeg slipper å låse meg til blitzsync på f.eks 1/250 sek. Lykke til med nye prosjekt.

    P.s Forsatt 1 ledig plass til Svalbard i August. Vi blir med.


    Terje

    SvarSlett
  2. Desverre så finnes det såvidt jeg vet ikke en god artsbestemmingsguide for insekter i Norge. Håper det kommer så skal du se at det kommer kryssere her også!! he he.. Jeg ser også at tilfeldig knipsing ikke er det ideelle når det gjelder makro og at man bør tilstrebe å lage et lite "studio" rundt motivet for å få alt perfekt. Ringblits er sikkert et veldig godt tips. Skulle gjerne vært med til Svalbard, men får vel ikke lov av familien så det er ikke noen vits å spørre en gang...får bli senere en gang. Kos dere på tur!

    SvarSlett
  3. Det finnes mye god litteratur både på engelsk og svensk. Hvorfor ikke begynne å krysse på småkryp delen til artsobservasjoner?

    SvarSlett
  4. he he.. Her har man virkelig mulighet til å bli best i Norge på noe og andre som kommer etter deg vil se på deg som det store forbildet.. he he he... oppfordringen er herved gitt til deg der ute..

    SvarSlett