torsdag 24. september 2009

Canon 7D

Nei, slapp av: jeg har ikke 7D i min hånd enda. Bare hørt at det er bekreftet at den skal sendes til butikker i Canada og USA på mandag som kommer. Slik tradisjonen er tro, vil jeg dermed anta at den kommer omtrent samme dag fra Sverige til Norge. Dvs den bør ligge i min hånd i løpet av en uke (helst mandag selvsagt) =)

puh!

Dette kameraet gleder jeg meg til. Hvis jeg på forhånd skulle angitt "det perfekte fuglekamera" så ville spesifikasjonene lignet veldig på dette, gitt at man også må tenke økonomi selvsagt. Dette kamera virker utrolig veltilpasset for fuglefotografer og det til "lusne" 17 tusen spenn. Er man vant til å ha 1,6x (eller 1,5) crop på kamera, så er det et betydelig minus med fullformat når man skal ta bilder av fugler - fuglene blir ofte små og omgivelsene desto større.

Når samtidig fokussystemet endelig ser ut til å være forbedret (sammen med lysmålingen) så er jeg fornøyd. Det er ikke til å stikke under en stol at 20-50D kameraene som jeg har brukt mye, har et nokså dårlig fokussystem for fugler i flukt. Særlig når de er på litt hold. Det bittelille fokuspunktet i midten var vanskelig å holde på fuglen og når det glapp så var det ikke lett å få den tilbake. Med 7D så kan man både velge assist punkter rundt det sentrale (4 eller alle) eller man kan velge grupper på 4 eller 9 hovedpunkter uten assist. Blir spennende å se hva som funker best på fugler. Jeg gleder meg ihvertfall!

Her er foreløpige tester gjort av to heldige karer:

2 kommentarer:

  1. Hei!Jeg har fulgt mye med på bloggen din, du tar flotte bilder og jeg er mektig imponert over alt du får tid til(!):) Jeg er selv en ivrig og ung(15) fuglefotograf, som skal kjøpe meg nytt kamerahus. Har 450d med 300mm 2.8 IS, og huset står ikke med linsa, lurer på om du vil anbefale meg 7d, hva er det som er så bra med autofokusen, og hva er de autofokusknappene foran? Takk på forhånd

    mvh Erlend Mjelde Hanssen

    SvarSlett
  2. Hei hei Erlend!

    Det er bra du sier fra om innlegg på gamle poster: når det gjelder kjøp av kamerahus så er det som regel hvor mye du har råd til å betale som ofte gjelder når det gjelder fuglefoto fordi du får det du betaler for. Hvis du har råd til 7D så er det pr i dag et meget godt kjøp for fuglebilder. Er 14tusen litt mye, så kan det være lurt å vente noen uker så tipper jeg at de første brukte 7Dene kommer til salgs etterhvert.

    Autofokusen er blitt mye bedre enn på feks 50D i og med at man har hele 5 forskjellige måter å fokusere på og kan velge det som er best ut i fra situasjon (krever selvsagt at man vet hva man holder på med! :). Jeg vet ikke helt hva du mener med autofokusknapper foran, men det er lett å stille inn de ulike metodene for fokus.
    Har du ikke råd til 7D så får man kjøpt 40D til ca 4000kroner. 40D er faktisk et veldig bra kamera og egentlig ikke noe tilbake for 50D mener mange og ihvertfall et godt hakk bedre enn 450D. Linsen du har er veldig veldig bra og kan fint brukes med både 1,4x og 2,0 x. Stå på!

    SvarSlett