tirsdag 8. oktober 2013

Utsira 2013 part deux

Det ble ikke mange bildene fra Utsira i år, ihvertfall ikke tur 1 (man vet aldri, plutselig blir det en tur til :). Kort opphold, dårlig vær, lite fugl og en (faktisk) interesse for å gå å lete etter fugler (les: birdrace) har skylda for det. Legger ved et par bilder da i det minste av trekryper og gulbrynsanger, to av mine personlige favoritter.

Trekryper i fullt sving med å forsyne seg av små grønne "moselus" som han fant i laven på et steingjerde nord på øya.

Lite med favoritten gulbrynsanger i den tiden jeg var der. Likevel en i en hekk sør for bedehuset som jeg fikk prøvd meg på. For noen år siden ville denne vært helt umulig å ta bilder av da det var i en mørk hekk og overskyet vær. Men med 1DX så er det helt ok bildekvalitet også på 4-5000 iso som disse bildene er tatt på.

Lukkertider er alltid vanskelig med disse små hyperaktive krabatene. Her måtte jeg avveie nøye mot de høye isoverdiene og landet på lukkertider på 1/320s som i de fleste tilfeller var tilstrekkelig (pga ujevn bakgrunn brukte jeg "M" manuell eksponering). Gulbrynsanger har nemlig en tendens til å "fryse" bevegelsene ca 1 sekunds tid når den flytter på seg og i det tidsrommet så trenger man faktisk ikke så rask lukkertid. Verre blir det når den er aktiv, skal du ha skarpe bilder da så må du opp mot 1/1000s for å ha en god sjanse på brukbare bilder er min erfaring. 

2 kommentarer:

  1. flotte bilder, har også trekryperen som en av mine favoritter.
    http://kjernebitern.blogspot.no/

    SvarSlett
  2. Fine bilder fikk du tross alt, favoritten blir Gulbrynsangeren.

    Ottar

    SvarSlett