søndag 12. juni 2016

Dobbeltbekkasin 2016


En leik med dobbeltbekkasin er en uforglemmelig opplevelse. Akkurat som feks tiurer så blir de helt spillegale og du kan fotografere nærmest åpent på 2 meters avstand om du vil. Anbefaler likevel selvsagt at du sitter i et kamuflasjetelt og sitter der igjennom natten. Er du heldig så spiller de mens det er lys, men oftest i min erfaring er at de er mest aktive når det er riktig mørkt. Ønsker du å sitte på en slik leik, vil jeg anbefale Terje Kolaas og http://www.photohidesnorway.com som jeg brukte. Som sagt, en uforglemmelig opplevelse. Utstyr jeg brukte var Canon 1DX mark II og 500mm f/4. Jeg anbefaler at du i tillegg tar med en 200 til 300mm type objektiv på helst blender 2.8, jeg hadde såpass mange millimeter at det ble mest portretter denne gang.


Mens det enda var litt lys så begynte de å dukke opp rundt teltet mitt.  10.000 ISO likevel ;)


 Her skimtes en fugl nr 2 i forgrunnen til venstre - er du riktig heldig kan du få en liten slåsskamp mellom to hanner. Den er likevel over på et par sekunder så vær rask på avtrekkeren!


Her er spillet i gang! Fortsatt 10.000 ISO. 



Etterhvert som natten sniker seg på og lyset blir så mørkt at det er vanskelig å se noe, så blir spillet mer intenst og spennende! Her ISO 25.600.  




3 kommentarer: