tirsdag 22. desember 2009

NAS - et must for naturfotografer(?)



NAS = network-attached storage. Tenk deg at du er i Uganda og fotograferer løver. VG ringer og trenger noen bilder av lammegribb som du fotograferte i Pyreneene i fjor høst. Har du en vanlig harddisk må du si desverre, bildene får du ikke sendt over før om 2 uker når du er hjemme. Da ringer VG til noen andre i stedet og du mistet oppdraget...

Har du en NAS innstallert hjemme, kan gi følgende beskjed til mannen fra VG; gi meg 15 minutter så har du bildene dine!

NAS er nemlig noe så lurt som en harddisk på nett (+ mye mer!). For en måneds tid siden fikk jeg min NAS disk, en Synology DS410j. Enheten koster ca 3000kr og oppi den puttet jeg 4 harddisker på 2 terrabit hver. Totalt litt over 9000 kr. Jeg vet ikke om enheten jeg kjøpte er best for naturfotografer, men denne enheten er helt ny, relativt billig og fullt ut Mac kompatibel (PC også selvfølgelig). Med en slik NAS har du en rekke spennende muligheter:
- automatisk sikkerhetskopi av harddisken (hvis en ryker, setter du inn en ny og alt kopieres trygt tilbake)
- muligheten til å velge ulike funksjoner på de 4 harddiskene (feks kan en disk være lokaldisk, en kan brukes til Time Machine, to til lagring osv osv)
- full tilgang til bilder og annet på harddisken via feks. iPhone og/eller PC/MAC fra store deler av verden. Folk kan også logge seg inn på deler av din harddisk for å få tilgang til det du måtte ønske (du kan ha din egen blogg via en NAS). + mye mer....

Høres spennende ut? Les mer om NAS her: http://www.synology.com/enu/products/DS410j/index.php

Siden jeg ikke er noen spesielt datakyndig person, har jeg enda ikke fått hele systemet opp å gå enda, men vil poste noen innstillinger når jeg har fått alt til å fungere for de som er interessert. Ellers vil jeg gjerne ønske dere alle en riktig god jul! (ps fikk 1D markIV nå 23 desember og kommer med en liten førsteinntrykktest i løpet av julehelgen!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar