lørdag 26. desember 2009

Test av Canon 1D mark 4


Min julegave kom lille julaften i år; Canons splitter nye eos 1D mark IV. Den ble brukt på julaften på energiske unger (24-105mm f4L IS), 1 juledag ved en andedam og en måkehavn (800mm f5.6L IS) samt 2 juledag ved et rovfuglskjul (200mm f2.8L). Ut i fra dette kommer det her en aldri så liten rapport over mine første inntrykk av kamera. Rapporten er delt i 5 deler + konklusjon. Siden det er så populært med terningkast og rating, har jeg tillatt meg å gjøre dette :-)) Øverst er et ucroppet, uredigert bilde av dvergdykker i 3200 iso, sist i artikkelen kommer flere bilder vist blant annet i 100% oppløsning.

1. Selve huset
Selve huset likner veldig på 1D mark iii, kun marginale forskjeller på noen knapper og kontakter. Dette er egentlig ikke negativt da huset er både pent å se på, sitter godt i hånden, har en solid og proff følelse med logiske knapper og en fabelaktig søkerprisme. Likevel trekker jeg litt på karakteren fordi jeg tror det er lurt av produsenter å endre design når man kommer med noe nytt, det lokker flere nye kjøpere (feks får flere lyst til å bytte bil når det kommer ny design).
Rating: *****(*) 5 av 6 mulige.

2. Spesifikasjoner
16 megapixel sensor med 1,3 crop faktor. 10 bilder i sekundet. Kalibrert iso opp til 12800. Ny forbedret autofokus med 45 sensorer inkl flere som fungerer som krysssensorer for en rekke blender 4 linsekombinasjoner, filmfunksjon i både 720p og 1080p i både filmens foretrukne 24 bilder i sekundet, PALs 25 og NTSCs 30 (de har til og med pakket inn det dobbelte i 720p formatet, dvs 50 og 60 bilder i sekundet!). Som fuglefotograf er dette nærmest nøyaktig det jeg selv skulle skulle satt på ønskelisten hadde jeg blitt spurt på forhånd - altså nærmest perfekt!
Rating: ****** 6 av 6 mulige!

3. Autofokus
Mark iii hadde fokusproblemer, ihvertfall i starten. Canon var veldig trege til å innrømme dette og mente etterhvert at det kun var noen få kamerahus det gjaldt. Jeg har forventet at Canon har jobbet meget hardt med å få fokusen tipptopp til dette kamera og særlig etter at det fungerte såpass bra som det gjør på 7D. Jeg har de siste dagene prøvd følgefokusen (AI servo) både på aktive barn, ender i vannet, måker i flukt og rovfugl på mat. Innstillingene har vært C.Fn III 4: 1 (kontinuerlig AF målsøkingpri.), C.Fn III 2: 0 og sakte (AI servo følsomhet), C.Fn III 3: 0 og 3 (1 og 2 bildepri), C.Fn III 5: 0 (fokussøk på når AF ikke mulig), C.Fn III 8: 3 og 2 (AF utvidelse v valgt punkt: omliggende og alle 45 punkter).
Det jeg opplevde flere ganger både på barna og endene (men ikke måkene som har en ren bakgrunn) var at fokusskiftet var noe tregt og hengende etter motivet. Jeg måtte liksom pumpe knappen (dvs trykke på den på nytt) for at den skulle henge med motivet. Enkelte ganger opplevde jeg også som med mark III at den stod og søkte frem og tilbake på et motiv som stod helt i ro. Det er mulig at jeg burde stilt inn kamera på andre måter, med de innstillingene jeg har gjort, var de jeg i utgangspunktet når jeg leste manualen ønsket å bruke i forhold til mitt behov. Jeg er derfor nå litt redd for at fokusen ikke er så bra som jeg trodde, særlig når det er urolige bakgrunner. Men det er veldig tidlig å konkludere med noe og jeg ønsker derfor ikke å si noe bestemt om dette nå. Det er nok bedre å la proffer som Rob Gailbraith uttale seg om dette og han kommer til å legge ut informasjon om dette her.
Rating: avventes

4. Bildefilene
Ulike iso innstillinger ble brukt. På 400 iso er filene rett og slett veldig imponerende med spreke farger og ingen synlig støy, jeg ble MEGET positivt overrasket! For de som var vant med 20D en gang i tiden er dette et kvantesprang fremover. Ellers ser filene meget bra ut til og med 1600 iso, men taper seg naturlig nok etter dette. Hvor man skal sette grensen for når man synes det blir for mye støy er en smakssak, men jeg synes at kvaliteten er forbløffende bra helt opp til siste kalibrerte nivå, 12800 iso, og kan brukes i spesielle tilfeller hvis man må. Og det er ganske imponerende for å si det mildt! For å sette det i perspektiv: 12800 iso ga meg 1/8000s med blender 5.6 kl10 på en mørk overskyet morgen i årets mørkeste uke! Jeg kommer slik det ser ut nå til å sette øvre grense for "vanlig bruk" for min del til 4-5000 iso og det er jeg VELDIG fornøyd med (husk at den høye oppløsningen oppveier noe støy, jfr konkurrentens 12 megapixel kamera).
Rating: ****** 6 av 6 mulige = nesten som ett fullformatkamera!

5. Videofunksjonen
Nok et område kameraet imponerer stort. Jeg har gjort en rekke filmsekvenser innendørs med iso verdier tilsvarende 6400 og 12 800. Filene er rett og slett imponerende med svært lite synlig støy på 1080p (dvs 1920 x1080 pixlers oppløsning = 2,073 megapixler per bilde. Til sammenlikning er 720p bare 1280x720 = 0,92 megapixler, altså under halvparten!). Mitt vanlige videokamera på 1080i kommer nå til å få ligge nokså mye mer i ro fremover for å si det sånn...
Rating: ****** 6 av 6 mulige (dette kamera kommer TV selskaper og Hollywood til å bruke!!)

Konklusjon
Det er naturlig nok for tidlig å konkludere med noe etter så kort tid, men alt i alt så virker kamera å være meget meget bra for fugle- og naturfotografer (+ sports, reportasje og paparazzi selvsagt). Bildefilene er særdeles bra (signifikant bedre enn 7D) og filmfunksjonen er helt rå. Det som imidlertid fortsatt skurrer desverre er følelsen av at fokusproblemene ikke er helt borte. Jeg håper inderlig ikke at det blir en runde med servicer slik man måtte med mark III. Det kan hende jeg stilte for store krav eller har brukt det for lite med feil innstillinger. Jeg må derfor teste det mer og høre med andre brukere før jeg tør si noe mer rundt dette. Uansett vil jeg anbefale kamera til alle som driver seriøst innen de aktuelle genre og som har råd eller prioritering til å bla opp den litt stive prisen på ca 45 000 kroner. For seriøse amatører og entusiaster er jeg tvilende til om den er verdt prisen i forhold til 7D som imponerer på mange måter (men som bildekvalitetsmessig lider litt av den lille bildebrikken).
Rating total: avventes
Her er 100% visning av filer tatt under like forhold rett etter hverandre med ulik iso. Alle bildene må klikkes på for å få full visning!
Ukroppet bilde skalert ned, ellers uredigert JPG fra RAW fil.
100% visning av forrige bilde.
Ukroppet og uredigert.

3 kommentarer:

  1. Gratulere med nytt kamera. Må bare beklage men dere Canon folk ligger ett par hakk etter i utviklingen. Vanskelig å ta stilling til isoegengskaper når du legger ut bilder i frimerkestørrelse.Hehe mye erting ute å går her. Sikkert ett bra kamera.

    P.s Har dere autofokus ?

    Terje

    SvarSlett
  2. Hei igjen Terje og god jul til deg også!

    Ja vi har autofokus heldigvis for de som trenger det (noen hardcore entusiaster holder seg sikkert til manuell fokus fortsatt vet du)

    Frimerkestørrelse? De er jo 800 pixler i bredde når man klikker på de (noe som er nesten hele brikken på et Nikonkamera he he) og de viser filene uredigert og i 100% faktisk størrelse slik at det skulle være god anledning til å vurdere støy

    mvh
    Chr T

    SvarSlett
  3. Hei!

    Er litt sent ute her, men jeg irriterer meg over støy på 400 iso på mark IV. Mark III som jeg også bruker, har mye mindre støy... frusterende...

    Hilsen Lisbeth

    SvarSlett