onsdag 30. desember 2009

Vinterjunko og Rørdrum


Rørdrum lever et skjult liv i takrørskoger og er til vanlig meget vanskelig å oppdage. Det er derfor ikke ofte man får gleden av å se rørdrummen godt. Når man i tillegg får sett norges tredje Vinterjunko (og min første i Norge), må dagen betegnes som meget god, ihvertfall rent fuglemessig!
Vinterjunkoen er en amerikansk spurvefugl som er veldig sjelden i Europa. For eksempel er den aldri sett i Sverige eller Finland. Fuglen som har forvillet seg til et foringsbrett utenfor Grimstad, var en meget flott hann. Mange har vært og sett den allerede og flere vil nok komme til etterhvert.
Fotomessig var det kjekt å teste ut markIV på en kryssetur for første gang. Lyset nå på vinteren er meget labert og det passer derfor perfekt at de nye kameraene tåler mindre lys enn før. 1600 til 2000 iso er ingen problem for markIV og det var dette jeg brukte denne dagen.

2 kommentarer:

  1. Hei Christian.

    Det var en knalldag dette med en ny oppservasjon og bra bilder av vinterjunko gratulerer med den!
    Rørdrum bildene syns jeg ble knallbra å det er jammen ikke ofte en får en slik sjanse på den sky fuglen.
    Mark IV var nok kjekk å ha på denne turen å ikke minst blir den nyttig på alle turene som står å venter i 2010.
    Godt nyttår!:-)

    Mvh Rune

    SvarSlett
  2. nå har du fått deg et nytt kryss både i boka og på bildet:-)
    siden jeg bor ca en halvtime unna denne fuglen,så burde vel jeg også få tatt meg en tur:-)
    rørdrumen er en utrolig stilig fugl
    har aldri sett den før bortsett fra på bilder
    du får ha en flotters helg Christian
    mvh anders selland

    SvarSlett