onsdag 22. april 2009

Den gale kronprins

Jeg vet ikke om tiuren kalles skogens kronprins, men etter mitt nærmøte med en i dag fristes jeg til å kalle den nettopp det. I sørlige Rogaland har det nemlig de siste ukene vært en meget sinnsforvirret tiur som knapt har latt noen passere veien den har beslaglagt. Fotomessig er det nokså utfordrende å jobbe med en kar som går til angrep på alle og enhver og jeg fikk derfor god spurttrening i løpet av dagen... 

Vi var der midt på dagen med flatt sollys, så ikke det helt store fotolyset med andre ord. For å få frem detaljene i den sorte drakten valgte jeg å bruke hjelpeblits med litt over ett trinn undereksponering. Bildet over ble tatt med Canon 50D og 70-200mm f5.0@90mm, 250 ISO, 1/1250sek, man ekspon (0) med fill flash innstilt på "H" med -1 1/3 ekspon.
Her bruser den seg opp til angrep på nærmeste offer (som var meg). 70-200mm f4@135mm, 400 ISO, 1/1250sek, man ekspon (0) med fill flash "H" med -1 1/3 ekspon.
Her er fuglen 5cm fra linsen i fullt angrep. Hvis man ser nøye etter på dette bildet ser man at nebbet har konturen av et dødningehode.. selv kamera har skjønt at dette er farlig!

AOH gjør et tappert forsøk på å redde fotoutstyret mot den gale kronprins!





5 kommentarer:

  1. Hei Christian og takk for sist. Artig med gal tiur. Min sønn på 15 skyr ordet tiur etter div basketak av en gærn fugl i fjor vår. Hva gjør ikke barna for at far skal få gode bilder bruker jeg å si ? Han viser meg bare fingern. Lurer på hvorfor ? Se bilde her :http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cgi?id=377104


    Terje

    SvarSlett
  2. hei og takk for sist ja! Ser du har virkelig fått et nærbilde av fuglen ja og det virket veldig skarpt for å være en billig linse - bra!!

    SvarSlett
  3. Hei! hvor på moi var dette?
    fine bilder!

    SvarSlett
  4. hei og takk!
    jeg klarer ikke å forklare annet enn per telefon, så ring gjerne hvis du trenger veibeskrivelse (tror den er der enda..)
    mvh
    CTI

    SvarSlett
  5. Hei!
    Vi er 6 biologistudenter fra NTNU. Vi lurte på om vi kunne få tillatelse til å bruke bilde av "Den gale kronprins" til en plakat i forbindelse med et prosjekt i økologi?
    mvh.
    Karina S, karinasl@stud.ntnu.no

    SvarSlett